Když nemůžeš, tak Uber

16. února 2018 v 12:12 | TM |  Jedním okem


Poslední týden se v Praze spoustě lidem špatně dýchá. Jednu skupinu tvoří stávkující taxikáři, druhou pracovníci magistrátu v čele s primátorkou a třetí obyvatelé hlavního města a nechápající turisté. Jak to u těchto "odvážných" akcí bývá, trpí vždy nejvíce ta skupina poslední. Lidé, kteří nic neudělali a za nic nemohou a nezbývá jim nic jiného, než se kousnout do rtu a vydržet tuhle srážku s blbcem.


Komunita pražských stávkujících taxikářů je demonstrativní ukázkou patologických hovad. Nelíbí se mi kategorizace, a tak v koutku duše věřím, že se nejenom po silnicích Prahy pohybuje i řada taxikářů slušných, kterým jde hlavně o nasycení rodiny. To, co předkládají média a to, jak se zástupci taxikářů do nich projevují, však nedělá těm slušným řidičům příliš pěkný obrázek. Nutno ocenit, že taxikářská komunita umí zatáhnout za jeden provaz, a když se domluví totální ucpání centra města jejich vozy, tak se prostě vyjede a basta. Zablokování hlavního tahu na letiště - bez problému. Ostatní neprojedou. Organizační schopnosti na vysoké úrovni. Jedna věc však je prosazovat svoje zájmy a druhá neotravovat tím obyčejné lidi. Kamenem úrazu jsou v tomto konfliktu "tradičních" taxikářů vozy společností Uber a Taxify. Řidiči žlutých automobilů volají po změně legislativy, aby tyto silné konkurenty dostali ze svých rajonů. Hodí se na to oblíbená poučka mého táty: "Vykašli se na ostatní a zamysli se nejdřív sám nad sebou!"
Přemýšlet v první řadě nad způsobem své práce by měli i taxikáři. Společnosti jako Uber se právně kryjí tím, že nejde o taxikářské vozy, ale o úplatnou sdílenou jízdu. Proč tak rychle roste obliba právě možnosti sdílené jízdy? Klasičtí taxikáři zaspali dobu a teď kopou kolem sebe. Odmítne-li cestující po Praze služby MHD, která si účtuje nekřesťanských 32 Kč za hodinu a půl svobodné jízdy kamkoliv (a jakože za tuhle dobu dojedete z Vinoře na ruzyňské letiště v pohodě), může se samozřejmě svézt s najatým řidičem mnohem komfortněji. Různé deníky a zpravodajské portály testovaly porovnání služeb taxíků a Uberů. O tom se hezky čte. Důležitá je ale také osobní zkušenost. Když se vám protáhne večer v centru Prahy a chcete se dostat za rozbřesku co nejrychleji domů, byly různé noční taxi firmy dříve nutností. Za patnáct minut jízdy jste utratili peníze, které jste vydělávali dobré tři až čtyři hodiny. A pak se tu najednou rozmáchly mobilní aplikace a s nimi dostupnost nejrůznějších služeb. Při touze podniknout cestu vozem se žlutou značkou TAXI jste museli volat na složitě dohledané telefonní číslo, spojit se s dispečinkem, tam se vás operátorka vyptávala na adresu, kterou jste za boha nemohli po tolika pivech znát, a pak ideálně mrznout půl hodiny kdesi na ulici mezi pochybnými existencemi doufajíc, že řidič nestojí za rohem a na taxametru už nenaskakují (ne)drobné za čekačku. Nemluvě o nutnosti mít připravenou hotovost, což se při východu Slunce jeví jako nadlidský úkol.
A pak se, kde se vzala, tu se vzala, společnost, jež si na vás nárokuje jen stáhnout aplikaci. Registrace je to nejmenší zlo, stejné martyrium musíte podstoupit, i když chcete slevové kupony do mekáče. Pomalu dopíjíte a už byste jeli domů? Nikam nevoláte, s nikým se nedomlouváte, nic nezjišťujete. Dvakrát kliknete v aplikaci. Než si stačíte najít klíče a bundu, vůz už venku čeká. Auto sice není označené, ale dostali jste jeho popis, a hlavně obvykle stojí před vchodem. "Můžeme poprosit, abyste zastavil víckrát a rozvezl nás? "Jasně, není problém." "Nevadí, že máme ještě pivo v petce? "Ne, ale jen to tu nevylejte." "Vezmete nás se psem? "Jo, pojďte, já mám taky psa…" U standardního taxíku nemyslitelné...
Dokud bude Uber fungovat, normální taxík si nezavolám. A protestující taxikáři si to moc dobře uvědomují. Musejí skládat různé zkoušky a dle zákonů jsou testováni. Řidiči Uberu nejsou taxikáři, ale prostě jen řidiči. Uber není firma, která by vydělávala. Každoročně se pere se ztrátami v řádech milionů dolarů. A přesto mají její investoři zájem na tom, aby se navzdory všem těm klackům pod koly na trhu udržela. Proč, to nám může být jedno. Dokud se za pár peněz svezu z bodu A do bodu B a nebudu se bát o svůj život při stylu žluté jízdy brzda - plyn a horentního množství zákazů a keců, ať si akcionáři Uberu činí, jak uznají za vhodné. Taxikáři šikanují nejen své zákazníky, ale i lidi, co žijí ve městech, potřebují se dostat do práce, do nemocnice nebo si jen nerušeně chtějí prohlédnout památky. Odcituji příklad za všechny a skončím:

"Policie záhy kvůli pomalé jízdě zastavila první dvě auta taxi, která vedla jednu z kolon ve směru od Hlávkova mostu. Jednoho z řidičů policisté zadrželi, protože měl zákaz řízení."
Taky se šklebíte jako já nad tou lidskou hloupostí?

Blbec je blbec a blbcem zůstane. Až zablokují domácí uzenáři magistrálu párky, protože supermarkety mají zboží levnější a dostupnější, půjdu se tam podívat. Ale taxikáři ať se dál vztekají jako haranti.








Zdroj citace dostupné dne 16. 2. 2018: https://zpravy.idnes.cz/nejvetsi-protest-taxikaru-proti-uber-taxify-strahov-kolony-blokada-1im-/domaci.aspx?c=A180207_183249_domaci_hell








.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama